EQ-painting

EQ-painting

onsdag 12 mars 2014

Avslappnad inställning

Ja, jag har en riktigt avslappnad inställning till den här bloggen. Det är så skönt.

Eftersom jag är kommunikatör så är jag i professionen ständigt uppmärksam på målgrupper och syfte, att fylla rätt kanaler med rätt innehåll för att uppnå det som är planerat.

Det är jättekul, och viktigt, och jag tycker att jag är riktigt bra på det.

Men, det är också skönt att göra något utanför den boxen. Här skriver jag bara det jag har lust att skriva, vad som faller mig in för stunden. Visst har jag funderat på målgrupp men eftersom mitt syfte är att göra detta för min skull så är det underordnat. Kanalen är självklar, jag bloggar i bloggen. Men det är klart, jag har valt bort att sprida mina inlägg via Twitter, Facebook och andra kanaler. Lite hemlig vill jag visst vara ;-)

Innehållet och dess kvalitet är inte heller något jag sätter större vikt vid i detta sammanhang. Det får bli både högt och lågt, kanske läsvärt, kanske omarbetningsbart. Det får visa sig senare. Planen är att gå i mål med att ha bloggat i 100 dagar. Inget annat.

Fast, jag skulle inte nöja mig med att bara skriva ett par rader varje dag. Vissa inlägg kan helt klart få vara korta, kommer troligtvis inte heller skriva några riktigt långa. Gillar inte för långa blogginlägg, utom i undantagsfall förstås, men då ska de vara rejält läsvärda och fånga intresset. Annars skummar jag bara rubrikerna.

Där tror jag inte att jag är ovanlig i denna värld av informationsöverflöde. Det som är kort och "catchy", för att använda ett bra engelskt uttryck, det går hem i stugorna.

Rätt ton känns också viktigt för mig (och nu inte alls så att jag lägger så mycket arbete på min egen ton här, som sagt, den får bli som den blir). Tonen ska inte vara överlägsen och mästrande med en massa tvärsäkra pekpinnar. Hellre lite humoristisk, med distans till ämnet och fylld av kunskap i ödmjukhet. Det som delas ska tala för sig själv, avsändaren behöver inte skriva mig på näsan.

Inbjuda till dialog, javisst, om det är syftet. De flesta blogginlägg får inte många kommentarer, medan vissa kommentarsflöden blir långt intressantare än det ursprungliga inlägget. Tyvärr spårar det ofta ur när någon med extrema åsikter uttrycker sig lite grovt, någon annan säger emot och andra följer med. Sådana kommentarsflöden blir oftast tröttsamma, som en meningslös pingis-match. Men de säger en del om mänskligheten.

Från mänskligheten tillbaka till mig. Nöjd som jag är med mina låga ambitioner med denna blogg.

Fast är det så låg ambition egentligen, att från noll gå till hundra inlägg på lika många dagar?
(Jag har alltså inte bloggat innan, startade med Blogg 100 inlägg #1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar