EQ-painting

EQ-painting

lördag 8 mars 2014

Internationella kvinnodagen

Bryta dåliga vanor är bra, så idag skriver jag redan på dagen så att jag inte ska glömma det till kvällen.

Det är internationella kvinnodagen idag. Så intressant att se vad som skrivs i olika media.

Det första jag blev förvånad över var att GP inte nämnde dagen med ett ord på förstasidan. Däremot stod det om att kvinnor är sjukare än män. Längre in i tidningen stod det hur man kan fira dagen.

Jag tänker snart ge mig in till Gustaf Adolfs torg för att tåga tillsammans för alla världens kvinnor. Vårsolen har gått i lite moln men det ser ut att vara en perfekt dag för demonstrationståg. Dottern har redan gett sig iväg för att möta upp med kompisar, den manliga delen av familjen är inte så entusiastisk...

Då  kommer vi till nästa ämne för skriverierna. Män som känner sig förfördelade att det inte finns någon internationell mansdag. Och de som skriver att det är dåligt att kvinnorna bara har en dag medan männen har de resterande 364.

I den "debatten" såg jag ett bra förslag på Twitter - att alla dagar ska vara kvinnodagar, och mansdagar.

Precis min tanke:  Låt alla dagar vara människodagar!

Jämställdheten gäller ju inte bara manligt och kvinnligt utan att vi alla är lika värda som människor oavsett ursprung, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning, kön och så vidare.

Intressant hur politiskt korrekt Carl Bildt uttalade sig i en intervju på TV4. Han undvek kvinnofrågan genom att tala om kompetens och att jämställdhet kommer att leda till jämnare fördelning och fler kvinnor och så - men hur? Nej, det svarade han inte på - förutom kompetensarbetet då. Och, den avslutande frågan om han är feminist, den svarade han NEJ på.

En till viktig kvinnofråga, och människofråga, fått den via flera på Facebook och retweetade Emanuel Karlsten:
Detta är årets mest delade text. Och snart en av de tio mest delade genom tiderna. På bara ett dygn.

Gävle Dagblad hade med tidsperspektivet:
De tyckte att kvinnokampen hade gått för långt gd.se

Nej, nu är det snart dags att tåga för feminismen, för än så länge behövs den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar