EQ-painting

EQ-painting

söndag 2 mars 2014

Kravlöst och lustfyllt

Kravlöst och lustfyllt, ja det är två ord som EQ.painting står för och vad jag vill att hela livet ska stå för. EQ-painting är en målerimetod som jag sysslat med i drygt dussintalet år, som utövare, lärare och coach. Bilden här på bloggen är resultatet av en transformationsmålning, ska berätta mer om detta.

Det handlar om EQ - emotional intellegence - att bejaka känslorna och det de tillför i livet.

Det är väldigt nyttigt att tänka på att det finns många olika slags intelligenser. I vårt samhälle har det länge bara varit IQ som gäller, kanske för att det är lättast att mäta? Förutom EQ så värnar jag om SQ, både själslig och social intelligens, samt andra intelligenser vi inte tänker på till vardags. Howard Gardner har definierat nio olika intelligenser, ser man till dem så är vi alla intelligenta på ett eller flera sätt.

Jag pratade igår om att jag känner för den här utmaningen, trots att jag normalt sett inte går igång på regelbundna vanor och inte alltid heller på mål. Vinnarskalle är jag inte. Däremot finns tillräcklig frihet i den här utmaningen att kunna göra lite som jag vill. Ingen bestämd tidpunkt jag måste hålla, mer än ett inlägg per dag, inte en speciell längd på inläggen, inte heller på innehållet.

Hade det här varit en företagssatsning hade det varit viktigt att definiera målgrupp och syfte, vilka budskap och hur formulera dem för aktuell kanal. Men jag kan skriva om precis vad jag vill och kommer att göra det, vill nämna några områden som kommer att återkomma:

  • reflektioner, tänkta tankar om högt och lågt
  • filosofiska funderingar
  • EQ-painting och andra metoder för att må bra
  • vikten av att göra egna val
  • kropp-själ-hjärta-hjärna - allt hänger ihop
Och inte minst mitt fokus i livet: Människor - Möten - Mening

Ett val jag har gjort idag är att inte ägna någon tid åt layouten av denna blogg, det kändes varken kravlöst eller lustfyllt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar