EQ-painting

EQ-painting

måndag 10 mars 2014

Måste och borde är döden

Hela citatet ur boken Samtal om änglar lyder:

MÅSTE och BORDE är döden
låt glädjen föra din pensel.

Det har varit mitt rättesnöre senaste året, om inte längre, och det har varit så nyttigt. Att så fort jag tänker något som innehåller de orden i backa lite, tänka om och välja andra ord. Välja ett annat synsätt. Med måste och borde är du offer, det är som att någon annan har bestämt vad du ska göra.

Orden måste och borde är kopplade till krav och dåliga samveten. Om du inte gör det du "måste" eller "borde" så blir det något slags straff. Kanske är du en dålig människa om du inte klarar av de krav som ryms i orden?

Nej, jag tror tvärtom. Genom att frigöra sig från det kravfyllda och bejaka det lustfyllda kan du bli en mycket bättre människa. En godare, gladare nöjdare individ som gör dina egna val utifrån behov och lust och inte utifrån de dolda krav som ligger i negativt laddade ord.

Jag har gått så långt att jag inte använder orden måste och borde utom i undantagsfall. Ibland kan de kanske vara på sin plats och där de inte är så negativt laddade är de inte så farliga.

Men oftast byter jag ut orden, när jag stannat till i tanken och numera oftast utan att ens tänka på det. Det finns så många bra ord att använda i stället, ord som faktiskt säger vad det handlar om, exempelvis:

  • ska
  • behöver
  • vill
  • kan
  • prioriterar att
  • tänker
  • ...
Fyll gärna på listan själv.

Nu är jag nöjd för att jag inte skrivit dagens inlägg för att jag måste det. Jag vill skriva den här bloggen och jag behöver skriva inlägget idag för det är själva utmaningen. Jag har inte prioriterat att göra det förrän sent på kvällen men jag kan fortfarande få det gjort. Jag ska skriva varje dag i 100 dagar. Jag tänker klara av det.

Prova själv, välj aktivt dina ord.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar