EQ-painting

EQ-painting

lördag 22 mars 2014

Tankar på dödsbädden

Fick ett tänkvärt inlägg på Facebook, en artikel om de fem saker man ångrar mest på sin dödsbädd.

Men, först vill jag ta tanken ur kapitlet i boken The Tools, kapitlet som handlar om hur man inte gör det man vet är bra för en. Anledning att göra det är att se sig själv från dödsbädden, se vad man kunde ha gjort...

Det man ångrar mest, källa hyllat.se:

1. Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv sant mot mig själv, inte livet som andra förväntade av mig.

2. Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt.

3. Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor.

4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner.

5. Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare.
Detta (#5) är en förvånansvärt vanlig en. Många inser inte förrän i slutet att lycka är ett val. De hade fastnat i gamla mönster och vanor. Denna insikt svämmade in i deras känslor och deras fysiska liv. Rädsla för förändring gjorde att de låtsades inför andra, och inför sig själva, att de var nöjda, när de i själva verket djupt inom sig längtade efter att skratta ordentligt och ha lekfullhet i sitt liv igen.
Jag tycker att det här talar för sig själv, och som så mycket viktigt, kallar på reflektion.

Vågar du vara lycklig?

Vågar du vara sann, koppla av, kontakta dina vänner och känna det du känner.

Tänk.
Tänk på att du inte vill ligga på dödsbädden och ångra dig.
Lev.
Känn.
Våga vara sann.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar