EQ-painting

EQ-painting

måndag 17 mars 2014

Vilken WebCoast - Människor, Möten, Mening!

Ni som följt mig vet att mitt fokus är Möten-Människor-Mening
och ni som är nya kan veta det Människor-Möten-Mening är mitt fokus.
 
Hur lycklig är jag inte då, efter tre dagar i ett totalt tillstånd av Mening-Människor-Möten?

Jag är lycklig, glad och tacksam och vet att många delar dessa känslor, för som delande människor vi är så delar vi med oss av att vi är nöjda också :-)

Det finns så mycket mer att se, alla pass jag missade som finns filmade och länkade här på WebCoast.se  Tack till alla som filmat och fixat!

Alla kontakter jag knutit och återupptagit och vill förädla, bara att ta upp trådarna. Med betoning på bägge orden: Tack människor, som Emma Numminen brukade uttrycka det på sina konserter, kanske gör han det ännu? 

Underbara människor, ja, människor som vill dela, vill träffas, vill nätverka, vill samverka och vill vara tillsammans kring ett ämne som möjliggör allt detta. Webben.

Igår hade jag mitt lilla pass på 20 minuter om GODHET på nätet. Det blev en fin liten diskussion och vi kunde ha hållit på länge. Men, bara att vi pratade om att "kärleksbomba" som svar på näthat och att skapa en grupp kring godhet. Vilket resultat.

Alla möten som inte bara är prat.

Idag på morgonen var jag på ett pass om UX - något som inte alla vet vad det är. Jag visste. UX = User Experience = användarupplevelse. Vilket viktigt ämne, tyvärr ofta undanskymt i allt prat om fantastisk ny teknik.

Jag har ju levt i den världen så många år, lever i den också, världen där tekniken kommer före användaren och människan alltid får anpassa sig efter tekniken... 

På morgonens möte togs det fram goda exempel, där man sätter användare i första rummet. Exempelvis på en flygplats som överst visar anknytande flyg som de flesta vid aktuell gate förväntas vara bokade på. Till synes väldigt enkelt att göra utifrån befintlig statistik, men någon ska ha tänkt ut hur mycket detta kan hjälpa de resande. Plus hjälpa flygplatsen, när många hittar rätt med en gång flyter det bättre och mindre support behövs!

Lite tanke bakom. Ofta är det så enkelt. Lite kunskap om vad kunden/användaren egentligen behöver och vad som passar i dennes vardag.

Goda diskussioner. Nya insikter. Tankar att följa upp. Kontakter att återkontakta.

Därefter var det dags för vårt pass om Digital arbetsmiljö. Jag och Niklas Angmyr på Palorial.
Lagom liten skara för det goda samtalet. Därtill öppenhet och vilja att dela, exemplifiera och fråga. Det blev en bra stund för att vädra önskemål och hinder kring hur vi kan skapa en god digital arbetsmiljö. Samt att sätta detta nya begrepp i relation till de vanliga begreppen - fysisk och psykosocial arbetsmiljö.

Inga färdiga svar, men helt klart svaret att ämnet digital arbetsmiljö är viktigt. Det fick vi ett tydligt JA på.

Spännande fortsättning följer. 
 
I möten med människor som ger mening...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar