EQ-painting

EQ-painting

måndag 7 april 2014

Sammelsurium eller samla tankarna?

Sammelsurium var inget glömt ord enligt sidan glömdaord.se jag tipsade om igår.

Men sammelsurium ligger gott i munnen.
Sammelsurium låter lite hokus pokus, som en ramsa,
Sammelsurium har synonymer som virrvarr och mischmasch, enligt synonymer.se som jag också tipsade om igår.
Förvirrat prat håller jag inte med om, inte i mitt fall, inte ens förvirrade tankar. Mer en rikedom av tankar i en röra, fast med en röd tråd.

När jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig med alla tankar och idéer känns det skönt att kunna lita på orden, orden som dyker upp och vägleder, som jag liksom kan hänga upp tankarna på. När de hänger där kan de sedan ordnas lite och leda till något nytt, till nästa steg.

Tankarnas banor och associationernas vilda flykt i medvetandets universum.

Igår hittade jag vankelmodig. Idag sammelsurium. Men långt tidigare idag kom orden som står på Trygghetsrådets vägg, i dubbel tydlighet, till mig, och har följt med.
TRYGGHET           RESPEKT           RESULTAT
Speciellt de två första orden, så viktiga. Om de glöms bort kan resultatet bli helt själlöst, kanske bara siffror i ett Excel-ark.
Jag reflekterade över den känsla av trygghet och respekt som förmedlas hos Trygghetsrådet, en människosyn som gör att du känner sig värdefull och just respekterad för den kompetens du har, din erfarenhet och det du kan tillföra.
Undrar hur många företag som får sina anställda att känna likadant?

Tyvärr är mänsklighet, medmänsklighet och respekt bristvara i dag, och då brister med automatik även känslan av trygghet.
Det är därför jag vill göra det jag vill göra, med människor i möten med mening. Med helhetssyn för hållbarhet.

Känner att jag är på rätt väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar