EQ-painting

EQ-painting

måndag 5 maj 2014

Hjärnträning och avkoppling

Vad jag gör för att koppla av, förutom att vistas i naturen?

En del avkoppling på datorn kan behövas ibland, eller på mobilen.

Jag är nördigt insnöad på ett "Jewel"-spel och återkommer till det oftast några gånger om dagen, på mobilen. Det är enkelt och avstressande, para ihop färger tre och tre (heter det para ihop när man ska göra tre eller mer, skulle kanske heta trissa eller fixa ihop?). Det enda som är lite stressande är att vissa nivåer verkar omöjliga att lyckas med. Plus att det drar mycket batteri, men jag behöver inte vara uppkopplad.

Annars spelar jag bara Simpson-spelet som, just det, barnen har introducerat till mig. I påskas blev det påsktema och jag kan fortfarande jaga kaniner (heter väl påskharar egentligen) och samla ägg... Väldigt harmlöst och kravlöst det också, man bygger upp Simpson-staden (vad den nu heter minns inte just nu) och skickar invånarna på uppdrag.

Gemensamt har båda dessa att det inte är på tid, inte är något dödande och det är färgstarka spel. Lite hjärnsläppande skulle jag vilja kalla det, skapa nyord som jag gillar.

Blev just påmind om en sak till jag gör, uppkopplad mot internet och vänner - Quizkampen. Men jag spelar bara mot ett par personer, får inte bli för mycket. Wordfeud blev just för mycket, där ska man filura och klura ut ord som ger många poäng. Eftersom jag jobbar med ord hela tiden så blir det inte så avkopplande att koppla av med ord. Gillade dock Bookworm starkt för några år sedan, någon som minns? Quizkampen är frågesport med alternativ, bara att klicka och jag som inte är vinnarskalle lägger inte så mycket vikt i vem som vinner, lite allmänbildande är det väl ändå trots allt?

Så kommer vi då till hjärnträningen. Intresserad som jag är av hjärnans funktioner, men mindre intresserad av Mensa och annat IQ-fokuserad, så gillar jag att ge hjärnan "workout" med Lumosity.com. Rätt kul och varierade övningar som tränar allt från minne och reflexer till helhetssyn. Ett par moment handlar dessutom om fåglar, så jag lär mig lite engelska fågelnamn på kuppen. Viktigt också att tillägga att i gratisversionen är det tre spel om dagen som gäller, tar inte så många minuter i anspråk alltså.

Det var lite om mina små nöjen i spelvärlden. Får väl ta en omgång Jewels nu - utmärkt emellan två olika aktiviteter tycker jag, för ställtid som Bodil Jönsson skulle sagt. (Vilken "cliffhanger" nu får jag skriva om henne snart...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar