EQ-painting

EQ-painting

onsdag 7 maj 2014

Intressant om viral anti-internet-video


"Look up" heter videon, som det är troligt du har sett i ditt flöde - bild av tre tjejer på en bänk, varav två tittar på sin smartphone. Har du inte klickat vidare dig och sett filmen så kan jag låta Ellen sammanfatta den i sitt blogginlägg, länk till videon finns där också.

Jag fick länken från en Facebook-vän, och den ledde till ett tämligen svartvitt kommentarsflöde, fast faktiskt en som reflekterade "kan vi inte bara ta filmen för vad den är?.. en tankeväckare" och den ursprungliga delaren avslutade fint *.

Att jag sedan är böjd att hålla med en del i kommentarerna, bland annat
- den som kallade videon förnumstig
- en annan som tycker att det är intressant och lite ironiskt också att kritisera det medium han själv använder för att nå ut
- flera som retar sig på att filmaren ska vara så "klok" och säga "sanningar"

Att livet (sam)existerar både "i verkligheten" och på nätet är en sanning som många har svårt att förstå... att vi inte behöver välja, att vi snarare behöver förstå att det digitala är en del av livet som vi alla behöver relatera till. Ta bort det digitala, vad kan du göra då idag?

Jag slutar med slutkommentaren från FB-tråden:
* Well, det verkar vara ett smärre ställningskrig här om filmen. Men jag håller med om att digital kommunikation inte bara är något hitte-på och vad vet du vad den andre gör på sin mobil? Den här seriestrippen av Lina Neidestam är väldigt talande tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar