EQ-painting

EQ-painting

onsdag 14 maj 2014

Mental träning i 50 år

Nej, det är inte jag som tränat så länge, hade i så fall fått börja innan jag var i mammas mage... (hade kanske hjälpt ;-)

I kväll har jag lyssnat på Lars-Eric Uneståhl, hos Sensus, en intressant kväll anordnad av nätverket Mental Träning i Göteborg.

Att Lars-Eric Uneståhl är en av de som har introducerat begreppet Mental träning visste jag, men det var mycket jag inte visste. Kvällens föreläsning hade namnet Mental träning som guide på livsresan, och här kommer ett litet axplock av det han talade om.

Eftersom han har forskat och tränat mycket inom idrotten handlar det bland annat om
IPS - Ideal Performance State. Det har tagit fram 21 karakteristika för framgång,
som han sedan har kokat ner till dessa fyra, för framgång och ett bra liv:
  1. Självbild
  2. Målbild
  3. Attityd
  4. Inre klimat
De tre första används ofta även för att mäta yttre framgång, sånt som har med karriär och materiella ting att skaffa.  Med det fjärde i tillägg kan man mäta inre framgång, ett bra liv. 

Att lyckas med yttre framgång leder inte till att man lyckas med #4, däremot är det tvärtom, lyckas man med #4 så blir det oftast lättare att lyckas med #1-3. Jag slogs av hur väl det stämmer med det som jag skrev om Generositetsbumerangen.

Det slog mig och det ville jag dela med en gång.
Nu känner jag tröttheten krypa på och så behöver jag nog smälta lite mer av kvällens intryck innan jag delar mer, bland annat om livsresan och båtmetaforen...

Jag ska nu vårda mitt #4.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar