EQ-painting

EQ-painting

söndag 4 maj 2014

Söndagsreflektioner

I GP idag läste jag om hur TV3-satsningen på program om nättroll blivit kontraproduktiv. Om de nu inte var ute efter att skapa mer näthat? Kan inte säga hur sanningsenligt det är och har inte sett något av programmen så jag kan inte uttala mig i sak.

Men jag kan hålla med skribenten om att det inte är bra att uppmuntra till hämnd mot näthatare, eller andra hatare av någon sort för den delen. 

Hat föder hat, liksom våld föder våld, och såna negativa spiraler vill vi inte att varken TV-program eller andra ska bidra till.

Mer positivt att läsa om vad vi ska äta för att må bättre, flera sidor bland annat inspirerad av ayurvedisk medicin. Fokus på vad vi ska äta mer av - grönsaker - och inte så mycket pekpinnar om vad vi inte ska göra. Fokus på välmående och hälsa, inte på hotbilder om vi gör fel.

Då blev jag gladare igen. Som jag hävdat länge så skulle vårt samhälle förändras rätt fort och rätt mycket om det spreds mer goda nyheter. Tänk tanken om det var tvärtom mot idag, när nästan allt är "eländes elände".

Avfärdas säkert som flum, att det måste "granskas" och vara "kritiskt". Men, det går att granska positiva saker - som kostråden - och det går att ge positiv kritik.

"Skandaler säljer" är en annan sak man alltid får höra. Då får vi väl skapa positiva skandaler då!

Ska fundera vidare på hur vi ska göra det. Hoppas kunna återkomma snart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar