EQ-painting

EQ-painting

onsdag 4 juni 2014

Kreativitet och innovation på agendan


Forum för förnyelse och framtid i Fyrbodal höll på Folkets hus i Trollhättan en förmiddag om kreativet, med den fina titeln:
En kreativ miljö gör vanliga människor briljanta
Först ut var TILLT som pratade om "Artistic Intervention" - när de gifter ihop konst och näringsliv genom att konstnärer får komma ut och bidra till utveckling av verksamheter. Ett exempel Pia Areblad drog var då ALL sjukhuspersonal fick prova att ligga en timme på en brits i en korridor, i civila kläder.
Behöver jag säga att det ledde till en del förändring?

Att föra in konsten ger nya möjligheter att ifrågasätta utifrån, ge nya sammanhang och beröra. Där TILLT mäklare (producer) och även krockkudde mellan konstnärer och näringsidkare. Spännande.

Elisabeth Helldorf från Schwarz + Weizz i Tyskland talade sedan om ett liknande projekt där ett väldigt hemligt företag i Ehlingen blev synliggjort via ett fotoprojekt. När resultatet sedan fördes ut i filialer världen över stärktes företagets känsla och identitet, och med det varumärket.

Människor, teknik och innovation lyfte hon fram som den viktiga kombinationen. "Ta människor från siffror till människor igen".

Över till ljud och dess betydelse. Det var Martin Ljungmark från Soundmark som berättade om sitt företag och sin forskning, bland annat hur man kan påverka smakupplevelser med hjälp av ljudmiljön...

Ett konkret råd han gav var till butiksägare att spela musik som stämmer med varumärket, inte den du gillar själv.

Susanna Bill pratade om Innovationens olika ansikten och summerade i fyra punkter av vikt för kreativitet och innovation:

  • Kunskap - facklig kompetens behövs, exemplifierat med jazz-musiker som behöver behärska sina instrument väl för att kunna improvisera.
  • Processen - du ska kunna "dansa med osäkerheten".
  • Uppgiften - motivation inifrån behövs.
  • Social omgivning - öppenhet tolerans och nyfikenhet.

Samt poängterade att det inte finns RÄTT eller FEL - ex. Segway sågs som ett misslyckande först.

3M:s marknadschef Patrik Löfberg fortsatte (förstås) med världens kanske mest kända "misslyckat först" - postit-lapparna och bjöd på McKnight Principles med hundra år på nacken:

  • Anställ bra människor.
  • Låt dem göra sitt jobb.
  • Räkna med och tolerera misstag.

Mycket sunt förnuft vi fick till oss med andra ord, men som alltid tål att bli påminda om. En sak som samtliga talare poängterad var också i den andan:
Ingen tid, ingen innovation!
Efter lunch vidare till Innovatum, som var en av förmiddagens delarrangörer. Nu för att diskutera ett uppdrag tillsammans med Maria Gustafsson i augusti. Spännande miljö och mycket att komma tillbaka och utforska mer, ett "science center" liknande Tom Tits Experiment i Södertälje.

En dag fylld av intryck i trevligt sällskap av @mikumaria och @lordsillion i bilen, som jag rattade. Fick provat nya 45-an på köpet, bara en 70-sträcka kvar.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar