EQ-painting

EQ-painting

onsdag 18 mars 2015

Mentorskap på olika vis


Hade tänkt att skriva om frukosten som Kodamera bjöd på idag men det får väl bli i morgon.

För det var en sak till från #WebCoast som gjort sig påmind, under flera samtal idag.

Det handlar om söndagens session
Hur skapar du din egen framtid? (filmad)
MICHAEL SILLION - Från löneslav till entreprenör

Framförallt om biten med att ha mentor, vara mentor och vara bundsförvant. Klippt ur Michael Sillions blogginglägg om Tai Lopez och att investera i sig själv låter det så här:

"Spend 1/3 of your time with people behind you on your journey. Your Mentees
  Spend 1/3 of your time with people on the same level. Who are on the same journey.Your Allies
  Spend 1/3 of your time with people 10 to 20 years ahead of you on your journey. Your Mentors"

Jag har varit mentor i DIKs mentorprogram och jag har haft ömsesidigt mentorskap, om än informellt. Och många allies/peers/bundsförvanter har jag också. Håller med om styrkan i resonemanget även om  jag inte tror att man kan fördela en tredjedel av tiden på varje (menar kanske inte en tredjedel av dygnets timmar eller ens den vakna tiden men ändå). Tycker inte heller att det alltid går att särskilja vem som är på vilken nivå för det kan skifta. I vissa områden kan du vara mentor åt någon, i andra ämnen är du för samma person adept eller på samma nivå, "allie".

Det som var bra för mig var att jag blev påmind om att ta tag i mina olika versioner av mentorskap igen. Och det gjorde jag. Har redan bokat ett möte nästa vecka med en bundsförvant för att kunna formalisera lite mentor/adeptskap. 
Med människor du redan delar mycket - varför inte ta det till nästa nivå? 

Hur har du det i den här frågan? Har du reflekterat över den? 
Om inte kan jag rekommendera att fundera lite, sätta ord på dina tankar och idéer och presentera för den/de du är intresserad av. 
Hur kan de omkring dig hjälpa dig och hur kan du kan hjälpa dem? 


#blogg100, dag 18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar