EQ-painting

EQ-painting

måndag 23 mars 2015

Kodamera frukost om appen Garantera


I onsdags var det ännu en trevlig och nyttig frukost hos Kodamera. Nyttig i bemärkelsen innehålls- och lärorik.

Det var Julia Lorenz på Ebeco som var inbjuden för att berätta om den app de tagit fram tillsammans med Kodamera, och om sina lärdomar från arbetet. Mikael Svensson från Kodamera var också med.

Ska kortfattat punkta ner lite av de bra saker hon tog upp.

  • Målgruppen är #1 - det är viktigt att gilla sin målgrupp, att känna dem
  • Gör en persona - beteenden och "painpoints"
  • Vinn deras hjärtan
  • Ha som strategi att komma in i deras vardag
  • Se till att vara relevant
  • Tänk på vem du designar för
  • Gör en tidig version och testa på målgruppen
  • Möt slutanvändare
  • "Fail fast" - hitta problemen
  • Locka användare att registrera för att få fortsatt testunderlag
  • Visa kunden vägen
  • Följ magkänslan
  • Ställ frågan VARFÖR. Ofta
  • Fråga inte alltid om lov
Den första prototypen togs fram på papper, för att kunna testa tankegångarna snabbt. Därefter en digital, enkel variant. De hade med sin "gamification"-tänket, att det ska vara roligt också.

Julia berättade även om vinster som de inte hade räknat med från början, som till exempel att kunna använda insamlad data och insamlade foton. Samt att de bromsade vissa saker som de tänkt ha med från början för att i stället ta med dem efter hand.

I det stora hela lät det som ett skolexempel på ett bra projekt, där rollerna både mot Kodamera och slutanvändarna gjordes klara och arbetet utfördes flexibelt och för att vinna målgruppens hjärtan + bli lönsamma och mer konkurrenskraftiga. 

Tack för en bra frukost!


#blogg100, dag 23


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar