EQ-painting

EQ-painting

tisdag 17 mars 2015

Närmar mig godheten

Jag närmar mig godheten rent bokstavligt och bildligt med fina fotot från fina fotografen Sina Fahrat (mitt på mobilen är okej men inte lika skarpt och dessutom med konstigt ljus från vänster - skillnad på proffs och amatör).
Här har jag klivit ur bilden och det går att läsa lite av det jag samlade i en tankekarta under vårt goda samtal om godhet. Eftersom vi var få så blev det ett informellt samtal utan den struktur som jag hade haft om vi varit fler, men inte utan många intressanta infallsvinklar.


Foto: Sina Fahrat

Ämnet godhet kom upp förra året som motvikt till allt elände som framförs i media, som om webben och sociala medier bara var fullt av mobbing och näthat. Självklart kommer de aspekterna med i vårt samtal och vi cirklar flera gånger kring vad vi med godhet kan göra för att motverka "det onda". Att med godhet i stället öka förståelse och mångfald samt skapa gemenskap.
I årets samtal togs samma frågeställning upp - hur ser godhet på webben ut?  Det kom fram både saker som vi hade uppe 2014 som en hel del nya tankar.

Exempel på hur godhet visar sig på nätet är saker som att du kan:

  • motverka negativa strömningar; bromsa och ifrågasätta allt från gnäll, tveksamheter och negativitet till det som mer tydligt är diskriminerande och/eller hatfullt.
  • bidra till bra klimat och på så vis hjälpa till att överbrygga olikheter, såväl mellan generationer och grupper som geografiskt.
  • visa medmänsklighet, visa att du bryr dig, vara lyhörd och visa omtanke.
  • bjuda på dig själv, öka kontakt och interaktion och även bekräfta andra. Se och bli sedd.
  • ge hjälp och råd och dela med dig. Fråga och tala om dina behov, var öppen. Hjälp kommer ofta från oväntat håll.
  • tillgängliggöra och nyttja information - du kan förändra din och andras syn på världen och i det se nya värden.
  • bygga gemenskap där det är lätt att tipsa, ge råd och peppa varandra.

Det var en del av det som kom upp under vårt samtal men tyvärr saknas en hel del av nyanserna och exemplen vi tog upp...

... men du kanske har något gott exempel att dela, eller annat gott att tillägga?



#blogg100, dag 17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar