EQ-painting

EQ-painting

fredag 20 mars 2015

Siffermeditation i simbassängen


I dagens inlägg blir det lite filosoferande runt simning.

Idag har jag varit och simmat. 30 längder.

Jag räknar numera i längder och inte antal meter.
I viss mån kollar jag klockan också, brukar simma 20-30 minuter. Sedan bastu.

Jag vill koppla av under simningen, i stället för att prestera. Prestation blir det ändå.
Gillar att känna efter och släppa hjärntjattret.
Jag räknar längderna och upprepar siffran i huvudet under varje sträcka. Så blir det siffermeditation.
I stället för prestation blir simningen njutfylld rörelse och meditation i kombination.
Jag känner efter hur jag vill simma, simmar mest på rygg. Rygg-crawl och vanlig ryggsim.
Fördelen med ryggsim är att öronen är under vattnet och det blir mycket tystare.
En fördel att variera mellan simsätt är att många olika musklerna får arbeta.
Med bröstsim finns risken att spänna nacken. Men lite bröstsim blir det också, när jag behöver se vart jag simmar. När det är fler i banorna.

Ibland simmar jag nästan en hl längd innan jag kommer på vilket nummer i ordningen det är.
Då har tankarna tagit över igen. Dags att släppa dem.
Åter till sifferuppräkning, 10, 10, 10, 10...
När jag är riktigt avslappnad kommer funderingen "vad kommer efter 10?"
Udda siffror bort, jämna siffror tillbaka.
Vänder i kaklet och sparkar ifrån.

Efter simturen stretchar jag lite vid trappan, sedan dags att basta en stund.
I bastun idag fick jag veta att det är bra avgiftning, att man blir basisk.
Det låter bra.
Skönt att svettas ur sig, men 1/2-1 timme som bastugrannen blir det inte.
Knappt 10 minuter får räcka.

Simmeditation och basturening.
Det var dagens träning.
Avstressning och motion på samma gång.
Så bra.


#blogg100, dag 20


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar