EQ-painting

EQ-painting

tisdag 24 mars 2015

Ta inget för givet

Det ploppade upp en tankegång i huvudet på mig som jag alltsedan dess har försökt fånga igen.

Det handlade om att ta saker för givet.

Jag tror att jag tog för givet att jag skulle komma ihåg hur min fundering hade gått...

Men, trots att jag tog upp och bollade det under ett samtal under kvällen så kom det inte tillbaka, inte så där solklart som när "det gick upp en talgdanken". (länk till Wikipedia där det finns ett par andra ålderstigna synonymer...)

Försöker än då fånga upp vad det var jag tänkte, tyckte att det var så brilliant just då.

Att inte ta saker för givet.

Något om att uttryck kan tolkas i både negativ och positiv riktning för det mesta (kommer ett inlägg om att vända upp och ned på allting, alltid).

När vi säger "Hon tog honom för given." så menar vi att hon inte uppskattade hans värden och det han tillför/bidrar med.

Men när jag säger att man inte ska ta saker för givet menar jag mer att det är bra att tänka efter - hur mycket i vardagen som är där "för givet" som vi inte uppskattar så mycket o.s.v.

Tänker även att fördomar är när vi tar saker för givet, att de och de är såna och såna o.s.v.

Där någonstans var min reflektion som försvann...

Med detta röriga inlägg får jag väl egentligen bara sagt det som står i rubriken, eller inte?
Ta inte för givet,
inte människor,
inte tänkta tankar,
inte vad som kommer hända,
eller ens att det som har hänt är givet detsamma i framtiden...

"Titta inte given häst i munnen" handlar om något annat. Vet du vad? Om inte följ länken till Wikipedias lista över svenska ordspråk.  Vilken lista! Där skulle jag kunna fastna ett par dagar...

Så, om inlägget är värdelöst, kolla lite ordspråk i stället.

#blogg100, dag 24




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar