EQ-painting

EQ-painting

torsdag 7 april 2016

Goda nyheter

Jag skrev ett inlägg på Facebook, om att vara negativ.

Fick några tänkvärda kommentarer och en av dem handlade om hur nyheterna påverkar oss, eftersom de till största delen är "eländes elände". En kommentar:
När jag vaknar så vaknar jag på + slår på radion och hamnar på -

Jag:
Min vision är att minst 50% av nyhetsflödet ska bestå av goda nyheter. 
Enbart 10% skulle förändra världen.
Argumentet att media ska granska håller i sammanhanget - vilka gör gott och vad gör att vi mår bra - det vill jag att media ska granska! 
Fick även förslag på goda nyheter i Good News Magazine.

Men jag vill något mer. Bara en förändring av världen. Typ. Genom mer fokus på det goda.

Jag gör det jag kan på min front. Vad gör du?

En sak jag gör är faktiskt att inte läsa och titta på nyheter från det traditionella nyhetsflödena i särskilt stor omfattning. Läser lite Metro på spårvagnen ibland.

Det har varit en gammal "sanning" att man "måste hålla sig uppdaterad". Varför då?
Om jorden går under lär jag märka det ändå.
Nej, så menar jag förstås inte. Helt.
Men nuförtiden kan man få uppdateringar via så många andra källor (glöm inte källkritiken)
och jag vill inte hamna på minus så fort jag slår på radion/tv-n/läser en morgon/kvällstidning.

En del av de gamla mediahusens kris kanske inte består i teknikskiftet?
En del kanske beror på att de inte hängt med sin tid,
eller tagit chansen att vara med och förändra världen?


#blogg100   Dag 38

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar