EQ-painting

EQ-painting

måndag 4 april 2016

Tips #2 - Gör de tuffaste projekten på morgonen


Ett till tips som vill styra upp ens verklighet, säkert i all välmening. Jag kan hålla med om att det är bra att göra tuffa eller tråkiga saker så är de gjorda. Men ändå, när jag reflekterar blev det så här.

JAG tänker:

Önsketänkande, att kunna bestämma när jag ska göra olika saker. Jag, och många med mig,  jobbar och lever i en högst föränderlig värld.
Ibland hamnar morgonen så att säga först framåt eftermiddagen - för att det har kommit annat emellan.
Ibland kan ett tufft projekt må bra av att få vänta lite, det kanske till och med blir lite mindre tufft av tiden för att det får mogna och att man får tid att reflektera.
Dessutom, med ett arbete där telefonsamtal, besök och annat avbryter, går det ofta inte att göra klart projekt sådär "på morgonen". Pö om pö*, ett gammalt uttryck dyker upp i huvudet.

Det här inlägget kommer till exempel ut dagen efter den som det står i fotnoten, bakdaterat, och inte gör det särskilt mycket, eller har du tänkt på det?
Ofta läggs alldeles för mycket vikt på när saker ska göras i stället för att de blir gjorda och att de blir gjorda med någon slags kvalitet. Stress ger sällan goda resultat.

Sparringgruppen FRAMÅT tänker:

När vi röstade om detta råd sade alla utom en tummen ned. Även detta tips handlar om flexibilitet, en viktig sak för en egenföretagare.

Liksom för de flesta i vår föränderliga värld.

Mitt råd blir att inte tänka på vilket projekt som är det tuffaste utan att göra det som mest vill bli gjort, eller mest behöver bli gjort/påbörjat.

Och ställ inte för höga krav, som nu vill jag helst inte lägga ut det här inlägget för jag tycker inte att det är så bra, men jag gör det ändå :-)


*synonymer.se - lite i taget, så småningom, efter hand, med tiden, successivt, efter franskan peu à peu


Tipsen kommer från bild i inlägget Dela på olika vis
#blogg100   Dag 35



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar